Sziasztok, a Vőfélyblog lassan visszatér téli álmából. Azt ígértük, vízkereszt után jövünk. Nos, vízkereszt már elmúlt. A FB oldalunkon a napokban közreadtunk pár, általunk hasznosnak vélt külföldi linket, azzal, hogy ha „az égi és ninivei hatalmak engedik”, akkor párat magyarítunk belőle.
Ez az első. Az ügyfélközpontú Vőfélyblog mindig is szívén viselte a pénztárcád sorsát. Úgy látszik, a szerzői szándék és az olvasó sikeresen egymásra talált, tavaly ugyanis a tíz legolvasottabb cikkünk közül hat éppen gazdasági témájú volt. A bankrate.com oldal ad hét (amerikai) tippet, amelyek magyarítását (tehát nem fordítását) itt olvashatod először.
Az Egyesült Államokban, épp úgy, mint nálunk, a májustól októberig terjedő időszak a lagzis főszezon. A cikk szerzője szerint, ha ezen kívül szervezed a lagzidat, jelentős megtakarításra tehetsz szert. Úgy látszik, a felvidéki vendéglősök ezt nem minden vonatkozásában gondolják így, pont a napokban beszéltem egy örömapával, akinek egy újvári étteremben pénteki lagzira nem akartak kedvezményt adni. Nincs piaci helyzet, vagy mi?
1. Időjárás
Nálunk szerencsére nincs hurrikánszezon
Ez a bekezdés egy USA méretű országra alkalmazható, olyasmik vannak benne, mint hurrikánszezon a déli államokban, meg ilyenek. Szlovákiában kb. mindenhol ugyanolyan az időjárás, így ezektől eltekintünk.
Az viszont hasznos lehet, hogy a szerző azt javasolja: azok a menyasszonyok, akik ismeretlen városban házasodnak, konzultáljanak az Association of Bridal Consultants valamék' tagjával. Jézusmária, és tényleg van ilyen. Na asszem, ez tájainkon nem lenne túl piacképes modell.
2. Nemcsak a lakodalomiparban, a szállodaiparban is van szezon
Uhh, hát, ez a rész elég 1.0-s olvasóknak íródott, elmagyarázza, hogy van főszezon, amikor drágábbak, és nehezebben hozzáférhetők a szállodák, ilyenkor érdemesebb nem szombati napon próbálkozni. Ha ezt eddig nem tudtad, ne kezdj esküvőszervezésbe, mert át fognak vágni, mint szart a palánkon.
Ha ezt látod, az necked árengedményt jelenthet
Kérj kedvezményt, ha szobákat foglalsz a vendégeknek, amúgy is pangás van, így a te 50 vendéged még féláron is jobb üzlet nekik, mint ha senki sem lenne ott.
3. Hasonlítsd össze az árakat a neten
Mielőtt elindulnál az esküvői nagykereskedések valamelyikébe, hogy megvedd a bokrétákat stb.; ruhát kölcsönöznél, székszoknyákat bérelnél, hasonlítsd össze az árakat online, mert ha egy árat látsz/hallasz, abból nehéz kiindulni.
Igen, ez így van minden vásárlásnál. De ha kérhetem, ne úgy szóljunk a telefonba (köszönés nélkül), hogy „Maga mennyiért vőfényeskedik?”, mert ez nem lehet a sikeres tárgyalás alapja. (Ha nem tudod, hogy kezd, kattints ide.)
Szimpatikus, hogy tájainkon is kezd meghonosodni az árajánlatkérés szokása. Tájainkon, mondom, mert ilyent általában a magyarországi ügyfelektől kapok, a felvidékiektől nem. De majdcsak…
4. A szolgáltatók is akarnak bizniszt, szezonon kívül is
A szezonon kívüli időszak legnagyobb vesztesei kétségkívül a vőfélyek, mert míg az audiovizuális kollégáknak ott vannak a szalagavatók és a bálok; a zenészeknek a teljes szalagavatói és báli szezon, meg a szilveszteri, előszilveszteri, utószilveszteri bulik, születésnapok, évzárók; a virágkötőknek a halottak napja, az adventikoszorú-gyártási időszak, és a csokrok a szalagavatókra; a szakácsoknak és pincéreknek a szalagavatók, szilveszteri bulik, bálok; addig szegény vőfélyeket max. bálokba hívják konferálni, ami azért nem egy fő csapásirány, életemben voltam vagy kétszer.
A cikk szerzője azt javasolja, a csúcsidőn kívüli lakadárokban próbáljunk alkudni a szolgáltatókkal, hátha sikerül. Úgy látszik, Amerikában nem úgy működnek a dolgok, mint nálunk, bár azt a cikk is megjegyzi, hogy a szállodások és a virágkötők azért másfele is kaszálgatnak.
5. Vegyél helyi, szezonális virágot, ha tudsz
Hát, ez nálunk nem nagyon megy, de azt érdemes kiemelni a cikkből, hogy ha az esküvőd közel esik a karácsonyhoz, Valentin-naphoz, anyák napjához, akkor Amerikában a virág ugyanolyan drága lehet. Az az igazság, hogy a virágkötő szegmens árképzési gyakorlatáról viszonylag csekély információkkal rendelkezem, én csak vőfélypálcát díszíttetni járok a virágkötőhöz, az meg mindig ugyanannyiba kerül. Aki tud aktuális iparági információkat, kommenteljen.
6. Mondj nemet a menet közben emelkedő árakra
Hát ez érdekesen indul, itt ugyanis az első bekezdésből úgy sejlik ki, mint ha előleg-nem-fizetésre akarnák buzdítani a megrendelőket. Enélkül pedig nincs biznisz. A továbbiakból aztán nyilvánvalóvá válik, attól a tisztességtelen praktikától akarják megóvni a megrendelőt, hogy – miután beleszeretett a termékbe –, a szolgáltató különböző jogcímeken mindenféle pénzeket kér előre.
7. Vásárolj egész évben esküvői cuccokatEz a fejezet arra buzdít, hogy – feltéve, ha az esküvődre nem „technikai okokból” kerül sor (Egyszer egy nagyon aranyos szlovák sofőr mondta, aki 2005. szeptember 18-án Pozsonyból Nagyfödémesre vitt egy lagziba, hogy tudja, vőfély úr, én is nősülök, szorít a terminus), hanem mert lagzit akarsz – vásárolj mindent szezonon kívül. Az USA-ban például hagyományosan márciusban van a nagy menyasszonyiruha-árengedmény. Tudjátok, ilyenkor vannak azok a vicces tudósítások a híradókban, amikor egyébként disztingvált menedzserasszisztensek, tanárnők, és személyi edzők tépik meg egy mást egy-egy olcsóbb ruha felett.
Nos, tény, hogy italt, ezt-azt lehet venni akciósan, de olyant még itt a Felvidéken nem hallottam, hogy a jegygyűrűk olcsóbbak lennének.
Kicsit amerikai ez a cikk, de szerintem, megváltoztatva a megváltoztatandókat, azért hasznos lehet. Ha úgy véled, hasznos volt, nyomj egy lájkot. Követhetsz bennünket a Twitteren, a Pinteresten és az Instagramon is.
Szólj hozzá(m)!